Artikli allikas: Rail Baltic Estonia OÜ
Vaid mõne kilomeetri kaugusel tulevasest Rail Baltica liinist asuv Pipelife Eesti tehas Rae vallas võitis rahvusvaheliste konkurentide kõrval hanke ja sõlmis lepingu, mille raames hakkab ettevõte tarnima kaablikaitsetorusid kogu 870 kilomeetri pikkusele uuele kiirraudteele – Eestist kuni Leedu-Poola piirini. Rae vallas asuv tehas saab nüüd osa Euroopa suurimast infrastruktuuriprojektist.
Kui aastal 2030 valmiv Rail Baltica rahvusvaheline kiirraudtee, mis hakkab ühendama Tallinna ja Varssaviga vähem kui seitsme tunniga, siis selle hiigelprojekti töökindlust tagavad torud toodetakse Rae vallas. Kohalik torutootja Pipelife Eesti AS sõlmis RB Rail AS-iga seitsmeaastase raamlepingu, mille kohaselt tarnitakse kogu trassi ulatuses kaablikaitsetorusid – materjale, mis tagavad raudtee toite- ja sidekaablite ohutuse ja vastupidavuse.
„Oleme väga tänulikud, et meid valiti tarnijaks ühele selle piirkonna suurimale infrastruktuuriprojektile. Võtame seda vastutust täie pühendumusega,“ ütles Alar Anga, Pipelife Eesti AS-i tegevjuht. „Oleme edukalt läbinud Rail Baltica tehase- ja tootmisauditid, koostanud vajalikud dokumendid ning oleme valmis tagama toodete kättesaadavuse ja alustama täismahulisi tarneid.“
Rail Baltica tähendab 103 töötajaga ettevõtte jaoks kahekordset kasu: suurt tarnemahtu ehituse ajal ning uut ligipääsu eksporditurgudele tulevikus.
„Kui tulevikus lisandub kiire ja keskkonnasõbralik reisirongiliiklus, toob see kasu kõigile ettevõtetele Rae vallas ja Harjumaal,“ märkis Anga. „Meie jaoks tähendab see lühemaid tarneaegu Lätti ja Leetu, kus meil on juba oma kontorid ja laod – see muudab kogu logistikaahela efektiivsemaks.“
Pipelife Eesti AS on üks juhtivaid torulahenduste pakkujaid Baltikumis juba aastast 1993 ning alates 2012. aastast kuulub see täielikult wienerberger-i kontserni. Kuigi tootmismaht kasvab märkimisväärselt, jääb töötajate arv praegusele tasemele tänu investeeringutele uude tehnoloogiasse ja tootmise automatiseerimisse.
Pipelife’i tooted jäävad reisijatele nähtamatuks, ent ilma nendeta ei töötaks ükski süsteem. Kaablikaitsetorud kaitsevad raudtee juhtimis- ja toitekaableid mehaaniliste kahjustuste, niiskuse ja temperatuurikõikumiste eest, võimaldades ohutut ja töökindlat liiklust aastakümneteks.
Ettevõtte torusid kasutatakse näiteks Eesti suurimates tuuleparkides Sopi-Tootsis ja Purtses, kus need kaitsevad elektrikaableid karmides ilmastikutingimustes. Sama tehnoloogia tagab ohutu kaabli- ja sidetaristu ka Kagupiiril ning Tapa–Tartu raudteel.
Linnakeskkonnas on Pipelife’i lahendused tõhusad: Tallinnas Vana-Kalamaja ja Lastekodu tänaval tagavad Pipelife torud joogivee kättesaadavuse ning sademevee- ja kanalisatsioonivee ärajuhtimise. Liivalaia tänava Arteri kvartalis on kasutusel Pipelife’i välja töötatud Stormbox-süsteem, mis kogub ja immutab vihmavett otse maa all, et vähendada koormust linna kanalisatsioonile piirkonnas, kus looduslik vee äravool on piiratud.
Rail Baltica lisab sellele loetelule hoopis uue mõõtme.
Rail Baltica kaablikaitsematerjalide raamlepingud sõlmiti kahe Eesti ettevõttega – Pipelife Eesti AS-i ja Rapla valla Höhle OÜ-ga, mis tarnib projekti multitorusid. Mõlemad ettevõtted on rahvusvahelise haardega tootjad, kelle edukus kinnitab, et Eesti tööstus suudab konkureerida Euroopa suurprojektides.
“On hea näha, et Rail Baltica ehitus loob võimalusi kohalikele tootjatele ja teenusepakkujatele,” ütles Rail Baltica Estonia tegevjuht Anvar Salomets. “Eesti ettevõtted on rahvusvaheliselt väga konkurentsivõimelised – need lepingud näitavad, et meie tööstusel on kõik eeldused kaasa lüüa ka suurtes piiriülestes projektides. Iga selline leping tähendab tööd Eesti ettevõtetele, maksutulu valdadesse ja otsest majanduslikku mõju piirkondadele, kust kiirraudtee läbi läheb.”
„Need lepingud tähistavad enamat kui pelgalt formaalset sammu – need kinnitavad, et meie tarnijad on valmis suurmahuliseks tööks,“ lisas Marko Kivila, RB Rail AS-i juhatuse esimees. „See tagab, et kõik materjalid sobituvad raudteesüsteemi ning vastavad rangetele ohutuse ja töökindluse nõuetele.“
Kõigi Rail Baltica pealisehituse materjalide raamlepingute kogumaht on hinnanguliselt 1,13 miljardit eurot, millest osa jääb nüüd Eestisse. Pipelife’i jaoks on see võimalus kindlustada oma positsiooni Euroopa turul ja Rae valla oma regiooni olulise tootmispiirkonnana.
E-post